Az elmúlt pár hónapban
részt vettem néhány intézménylátogatáson, így gondoltam megosztom veletek az
egyiket, azt, ami engem a legjobban megfogott. Körül-belül két hete voltam egy
hallássérülteknek fenntartott intézetben, ami nekem nagyon tetszett. Mi, akik
megnéztük az intézmény működését egyből bekerültünk az intézmény
vérkeringésébe. (Ehhez hozzá tartozik, hogy azt gondolták, egy nappal később megyünk,
emiatt nem készültek fel ránk. Véleményem szerint így hitelesebb képet
kaphattunk az iskoláról, mivel a legtöbb látogatás megrendezettnek tűnt
számomra.) Reggel, mikor megérkeztünk jöttek-mentek a szülők, a gyerekek és néhány
a pedagógus az ajtóban fogadta a gyermekeket. A legtöbben jelnyelven beszéltek.
Már többször láttam, hogy valaki így kommunikál, de ez most más volt. Máskor
például, amikor a buszmegállóban lát az ember ilyet, akkor az furcsa és ez a
dolog szörnyűsége. Miért nem természetes ez az emberek többségének? Miért
néznek az emberek furcsán azokra, akik így kommunikálnak? Szerintem erre több,
bonyolultabb választ is lehet adni, de az első, ami eszembe jutott az az, hogy
egy átlagember ritkán találkozik siket emberekkel. Ezzel, és mint sok más
fogyatékossággal meg kellene ismertetni az embereket, de térjünk vissza az
intézménylátogatáshoz. Míg az aulában vártuk az igazgató asszonyt, addig volt
időnk megfigyelni a diákokat és a pedagógusokat, kívülről teljesen hétköznapi,
azzal az egy különbséggel, hogy az emberek a megszokottól eltérően fejezik ki
magukat. Miután megérkezet az igazgató asszony elmesélte az iskola történetét,
az új épületbe költözést és az intézmény működését.
Az intézményben működik
egy óvoda, egy általános iskola és egy szakiskola. Az óvodába 3 és 6 év közötti
gyerekek járnak. A játék mellett már ebben a korban elkezdődik a gyermekek
beszédtanítása. A 6 és 16 év közötti tanulók a 10 évfolyamos általános iskolai
tagozaton tanulnak. Speciális anyanyelvi oktatásuk ebben az életszakaszban is
folytatódik.2001/2002. tanévtől beindították speciális szakiskolájukat, ahol 16
éves kortól az ifjak a számítógép kezelő-használó szakmát, és a bőrtárgykészítő
szakmát sajátíthatják el. Speciális szakiskolájukban a 9-10. évfolyam általános
műveltséget alapozó szakasza után kerül sor az OKJ-s számítógép kezelő-használó
és a bőrtárgykészítő szakma elsajátítására. Természetesen a 10. évfolyam
elvégzése után lehetőség van bármilyen más, ezen iskolán kívül oktatott szakma
tanulására is. Az iskolában a tantermeken kívül szaktantermek (fizika, kémia,
földrajz, történelem, biológia, számítástechnika, rajz, kézimunka, technika,
hallás-ritmus), óvoda, könyvtár, diákotthon, konyha és ebédlő, orvosi vizsgálók
és betegszobák találhatók. A testedzést és mozgást a hatalmas tornaterem,
kézilabda-pálya, teniszpályák, futó és ugrópályák és a játszóudvar szolgálják. Az
óvodásoknak külön két játszókertjük van homokozóval, mászókákkal és hintával.
Az iskolában kis
létszámú osztályokban tanítanak, és a gyerekeknek úgy kell ülniük, hogy mindig
láthassák a tanár szájról olvasási képét. Ezért az osztályokban félkörben
vannak a padok elhelyezve. Nagyon fontos tantárgy az egyéni anyanyelvi nevelés.
Ezeken az órákon folyik a hangkialakítás, beszédtanítás, beszédkorrekció. Ezért
szükség van kisebb szobákra, ahol a tanár egy tanulóval dolgozhat. Speciális
tantárgy a hallás-ritmus nevelés. Ezeken az órákon megpróbálják a gyerekek
hallásfigyelmét fejleszteni (a siket ember nem teljesen siket, minden
hallássérültnek van hallásmaradványa), illetve ritmusos mozgásokkal, mondókák
tanulásával a mozgás és beszédritmusuk kialakulását segíteni. Ezért van szükség
olyan tantermekre, ahol tükör van az egyik falon, hogy a gyerekek saját
mozgásukat megfigyelhessék.
Miután az igazgató
asszony végzett a mondandójával választhattunk, hogy milyen órára ülünk be. Én
egy első osztályos magyar órára mentem be. Az osztályban öten voltak és a
kiejtést, a napokat és a hónapokat tanulták. A gyerekek súlyos fokú
hallássérültek voltak, hallókészülék segítségével képesek tartani az óra
menetét. Miután véget ért az óra körbenézhettünk az intézményben. Szerencsére
ez egy jól felszerelt, szépen karbantartott épület, amit öröm volt
megtekinteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése