„Nem a kultúra alakítja az embert, az ember alakítja a kultúrát.” – Chimamanda Ngozi Adichie
Ma ezzel az
idézettel szeretnék indítani. Mielőtt még mindenféle vonatkozásokat levonnánk, szeretném
elmagyarázni, hogy mit is jelent ez annak a nőnek, akinek a száját elhagyták e
szavak.
Cimamanda Adichie
egy nigériai költőnő, aki amellett, hogy elképesztően ír, feminista is. Egy beszédében
elhangzik a cikk elején olvasható mondat, amit a költőnő meg is magyaráz a
rákövetkező mondataiban. Azt mondja, hogy mindennek az alapja a nevelés. A
világon minden területnek sajátos kultúrája van. Vegyük példának a Közel- és
Távol-Keletet. Nem kell ott élnünk, sőt nem is kell ellátogatnunk, ahhoz, hogy
tudjuk, hogy mekkora különbség van az ott élő emberek mentalitása és mondjuk a
mi mentalitásunk között. Mikor egy gyerek megszületik egy közösségbe, akkor –az
esetek többségében- ő abban a közösségben, környezetben, kultúrában fog felnőni.
Nyilvánvaló, hogy mire felnő, képviselni fogja a saját kultúrája értékeit,
normáit, szokásait, viselkedésjegyeit, stb. Ezért nem mondhatjuk, hogy valaki
értelmetlen dolgokban hisz, vagy a viselkedése elfogathatatlan, mert ő a nevelkedése
folyamatában ezt tanulta normálisnak, és bár az ember képes magán változtatni,
csak kevesen szeretnének, hiszen a társadalom belénk neveli az önelfogadást,
pedig az önkreálás sokkal fontosab lenne, hiszen az élet lényege a fejlődés, és
az élet folyamán elsajátított tudás átadása a következő generációnak. Ezt
vigyük át gyógypedagógiai vonatkozásra:
A „fogyatékos ember”
elnevezésben a kulcsszó nem az, hogy fogyatékos, hanem az, hogy ember. Egy nem
fogyatékos embernek és egy fogyatékos embernek is vannak alapszükségleteik
(pl.: táplálkozás, szexualitás, kommunikáció, önkifejezés, állandóság, önbizalom
stb.), amelyekre kielégítési kényszert éreznek. Vagyis a fogyatékos embereknek
akkora igényük van a szociális kapcsolatok kiépítésére és a lelki világ
színességének megismerésére, mint egy nem fogyatékos személynek, ezek többségét
viszont csak társas interakciók során érhetjük el. A gyermekek az óvodákban és
iskolákban a társas játékok és aktivitások során sajátítják el legtöbb
személyiségjegyüket, amik összekeverednek majd azokkal, amik otthon ivódtak be
viselkédésükbe. Így fog lassacskán kialakulni a személyiség. Ha a gyermek a
személyiségfejlődése folyamán nem találkozik olyan élethelyzettel, ahol egy
fogyatékos gyermekkel kell kooperációs munkát végeznie, akkor az ifjúkori
éveiben, vagy felnőtté válása után a fogyatékos emberekkel való interakció
idegen élethelyzet lesz számára. Úgy érezheti, hogy nem tudja, hogyan
viselkedjen az adott helyzetben. Pedig a lényege az egésznek, hogy nincs „adott
helyzet”. Nem kell különleges viselkedésformákat elsajátítani ahhoz, hogy
társas interakcióba kerüljünk velük. Egyes kultúrákban az, ha egy gyermek
fogyatékosnak születik, az szégyen a családra nézve, van ahol a társadalom
által épített korlátok miatt a fogyatékos emberek nem tudnak kiteljesedni (nem
tudják saját önkreációjukat véghez vinni), nem tudnak teljes életet élni, és
van ahol a fogyatékos embereket elismerik egyenlő félként. Ez kultúránként
változik. Magyarországra a második típus jellemző. Valamiért a „kultúránk” azt
tanítja nekünk, hogy „mindenki törődjön a saját problémájával”, és a következő
generáció is ebbe a közfelfogásba fog felnőni.
Összegzésként, ha a
gyermekünket úgy neveljük, hogy a fogyatékos embertársaira egyenlő félként
tekintsen, esetleg segítünk neki olyan szituációkba kerülni, ahol kapcsolatba
kerülhet olyan kortársával, aki valamilyen fogyatékossággal él, akkor minden bizonnyal
sikerül olyan férfit vagy nőt nevelnünk belőlle, aki elfogadja azt, ha valaki
más (és itt nem kell szigorúan a fogyatékosságra gondolni), és a társadalmi előítéletek
megismerése előtt sikerül kialakítani egy szubjektív véleményt az adott
embercsoportról.
A mondás, miszerint
az alma nem esik messze a fájától, valószínűleg nem igaz abban a kontextusban,
amiben mi ismerjük. A gyermek nem azért fog a szüleire hasonlítani, mert a gén
állományát tőlük kapta, hanem azért mert a szülő szavait szívta be magába akár
egy szivacs, és mindent megjegyzett a pici kis fejében, hiszen a gyermek
számára anyu és apu a legeslegnagyobb szuperhős.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése